©Antonio Sureda Milan

 

 Quitar colores  Imprimir comentario 

0674-Camí des Moliners,

Serra de la Coma i Camí des Rotllos

(Pollença)

15 de octubre del 2016

Galería de Fotografías

Calcula los usuarios online de tu web o blog

Índice de excursiones

   
 

Descargar Track

Ficha de la ruta

Dificultad según el método M.I.D.E  del itinerario: 

Inicio: Nos dirigiremos hasta Pollença, al llegar a la rotonda que se dirige al puerto de Pollensa y a LLuc, tomaremos hacia Lluc, al llegar a la altura del Km. 2,600 tomaremos el “Camí d’en Xeixa” un camino asfaltado a la izquierda, seguiremos el camino pasando sobre el torrente de Son Marc, seguiremos avanzando hasta encontrar un cercado con animales y justo enfrente hay un amplio sitio para aparcar.

Guía: Joan Campomar

Equipo: La ropa que el día aconseje, botas de montaña con buen agarre.

Mapa: Editorial Alpina Tramuntana Norte edición 2016

Mejor época: cualquiera evitando los días que se prevea mal tiempo o excesiva humedad.

Distancia:  Km. - Subiendo  Km. - Bajando  Km.

Tiempo efectivo Subiendo:  h. - Bajando:  h. - Parado:  h. - En movimiento:  h.

Total acumulado:  h.

Altura máxima:  m.
Altura mínima:  m.

Desnivel Acumulado:  m.   Media en %: 

Velocidad media:  Km./h.

Recomendaciones:

  • Haya o no fuentes en el recorrido, siempre recomiendo llevar agua propia y algo de bebida isotónica.

  • No lleveis perros.

  • No dejeis rastro de vuestro paso.

  • Recordar dejar todas las barreras que encontreis tal cual estén.

  • Respetar siempre la propiedad privada, en caso de encontrar algún propietario de las fincas que transitamos, seguir sus indicaciones.

Precauciones:

  • Abandonar o no empezar si las inclemencias son adversas, tener en cuenta que en montaña la meteorología puede cambiar radicalmente en pocos tiempo.

  • La mayor dificultad la encontraremos en

  • Avisar de la ruta que se va a recorrer antes de la salida a parientes o algún amigo.

  • Nunca ir solo.

Prólogo

Esta ruta es el resultado de una búsqueda infructuosa de un paso que a pesar de tener localizado, erramos en el inicio del descenso, pasándonos del punto justo donde iniciarlo, pero con la agradable sorpresa de encontrar un camino que desafiando la vertical ladera baja entre algunas carboneras y nos lleva hasta enlazar de nuevo con el camino por el que ascendimos.

Pero no todo es bonito, ya que este descenso no es para tomarlo como un camino de rosas, es muy complicado seguirlo y, no debe hacerse si no se tiene mucha intuición montañera, por lo menos hasta que no se haya limpiado, hemos colocado algunos hitos, pero son aun insuficientes para garantizar un buen final. por lo tanto ya sabeis no aventurarse sin los conocimientos suficientes.

Si es fácil seguir toda la cresta y regresar por ella, es preciosa y las vistas espectaculares,  no inteneteis bajar por la otra punta si no quereis entrar en conflicto con los dueños de las fincas de mas abajo, todo aquello esta vallado.

Descripción del itinerario

Dese el punto de estacionamiento (Wp.01) seguiremos a pie el resto de asfalto, a los 12' pasaremos por las casas de C'an Huguet, La Coma y Casa Vella, (Wp.02);  ya desde el inicio vemos la Serra de la Coma que nos disponemos a recorrer un buen tramo por su cresta. Para ello tomamos ahora el antiguo camino de herradura con algunos tramos bien conservado, la subida no es excesivamente empinada en unos 21' llegamos a una bifurcación del camino donde tomamos la opción Oeste a la izquierda (Wp.03), seguimos ascendiendo 16' mas y llegamos a la segunda bifurcación (esta mucho menos visible que la anterior, pero marcada con un hito y una pequeña flecha roja), es el inicio del Camí de Moliners (Wp.04), este camino al ser muy poco frecuentado esta bastante invadido por el carrizo y aunque existen hitos y alguna pequeña flecha roja, no es fácil seguirlo, si lo seguimos bien en unos 17' pasaremos por una carbonera i, en 6' mas estaremos en el collado junto a una pared seca, punto en que abandonaremos el Cami de Moliners (Wp.05) para seguir ahora al este y en 10' comenzamos a recorrer la cresta de la Serra de la Coma (Wp.06).

Ahora recorreremos la cresta hasta su punto mas elevado 411 m/s/n/m, que alcanzamos en unos 19' (Wp.07), iniciamos el descenso y si el ascenso a sido por una estrecha cresta ahora se convierte en muchos tramos en el filo de un cuchillo, aunque casi siempre es puede i esquivando si no nos fiamos de nuestro equilibrio, a los 17' alcanzamos una cima secundaria 381 m/s/n/m (Wp.08), a los 5, observamos unos hitos que suponemos que es el punto por donde bajar hacia la diagonal en que pensamos que hay un paso, pero hoy no bajamos por aquí, continuamos descendiendo 3' mas y divisamos lo que desde arriba nos parece una carbonera (Wp.09), así que iniciamos un descenso (N), sin camino ni marcas que nos ayuden, por lo que nuestro único hito es la carbonera a la que llegamos en unos 11' (Wp.10).

A partir de aquí se inicia un camino de herradura muy destruido del que al desconocer si tiene topónimo y dado que ha esta zona se la conoce como "els Rotllos", nosotros decidimos llamarlo "Camí des Rotllos", no fácil de seguir, aunque si nos fijamos veremos muchos tramos de piedras compuestas y otros tramos del camino con margen de sostenimiento,  ahora cambiamos de dirección al noreste, el camino describe muchas pequeñas curvas (voltetes), a medida que perdemos altura hemos de fijarnos y localizar otra carbonera a la que llegaremos en unos 20', no en si por la distancia recorrida, si no por lo complicado del avance entre la vegetación y la búsqueda de los puntos donde vemos tramos de camino, alcanzada la carbonera (Wp.11), desde donde la vista es una postal caminamos ahora durante unos 4' al noroeste siempre perdiendo altura, excepto un pequeño tramo en que subimos unos metros para rodear una especie de pequeño resalte rocoso colocándonos en la cota de los 200 m/sn/m/, cambiamos de nuevo de dirección y descendemos durante unos 10' al noreste, hasta alcanzar la cota de los 160 m/s/n/m/,  giramos al este pasamos por un pequeño canchal y vamos perdiendo altura has el bosque de encinas que ya tenemos cerca y que alcanzamos en unos 18' y ya estamos en el llano.

Cruzamos el encinar (N), en el que vemos un amplio camino de carro transversal y en 1' llegamos a un amplio portillo sin barrera (Wp.12), que da paso a un campo de siembra abandonado, o por lo menos que hace algunos años que no se ha sembrado, lo cruzamos (NNW) y en dos minutos desembocamos por otro portillo sin barrera en un amplio camino (Wp.13), que tomamos a la derecha (NE), a los 3' el camino gira a la izquierda y, 4' mas y dejamos a la izquierda la barrera de C'an Huguet (Wp.14), continuamos algo mas de 1' y llegamos a la confluencia de caminos (Wp.15), cerrando asi la circular, ahora ya no nos queda mas que deshacer los pasos hasta los vehículos y dar por finalizada la ruta de hoy.

Itinerario según Pep Torrens:

CAMÍ DES MOLINERS – SERRA DE SA COMA –

CAMÍ DES ROT-LOS

INICI.-Al camí de Can Romí, per la carretera Pollença-Lluc

HORARI.- Unes 4 hores i 40 minuts

DIFICULTAT.-Localització dels dos camins i la petjada per la carena de la Coma.

 

       Per la carretera Ma-10 anirem anirem en direcció a Lluc, i voltarem a l'esquerra pel Camí Vell de Lluc, on seguirem cap a l'esquerra i desprès a la dreta, fins arribar al Camí de C'an Romí, on deixarem els cotxes davant uns sestadors, a la dreta.

       Ara ja a peu, 3 minuts més envant, passarem per una casa amb garballons, i desprès d'uns revolts passarem per una renglera d'eucaliptus. El camí volta a l'esquerra, i desprès d'una pujadeta formigonada arribarem a les cases de Can Huguet. Rere les cases, continuarem pujant cap a la dreta, per un camí de ferradura i als 2 minuts arribarem a les cases de la Coma d'en Xeixa, o Coma d'en Garroví, actualment abandonades.

      Passarem per davant l'aljub, per un camí de muntanya, sovint empedrat, on es succeeixen alguns revolts, i camí endavant, passarem per un portell i un portellet amb barrera. Desapareix l'empedrat, substituït per una pista forestal, que puja de les cases de Can Serra, recentment netejat, que arriba a una paret transversal esbaldregada per una pala, on rere, torna apareixer l'empedrat i el sender de muntanya, que ja no ens deixarà.

      Per aquest caminet, a 7 minuts de la paret esbaldregada, deixarem a la dreta, s'Ullastre Sá, i a 3 minuts de s'ullastre, veurem a l'esquerra del camí, una fita i una petita fletxa verda, a unes pedres de marge de sosteniment del Camí des Moliners, mal de veure, per on continuarem. Cal remarcar que el camí, al inici, és molt mal de seguir, per damunt roquissam, en tendéncia cap el buit, on arriba fins el Morro du Bou, i volta cap a la dreta. Aquí al coster, trobarem restes clares del camí, que envolta més o manco planer, el coster, en direcció clara cap a la Serra de la Coma, que veurem imponent a la dreta.

      El camí apareix brut de vegetació i cal deixar-lo en un grapat d'ocasions, degut a les nombroses mates que l'han envaït. Passa per dos rot-los de sitja, i s'enfila cap a la dreta, en direcció a una paret de pedra seca, que tanca la possessió des Rafals.

      Seguirem pel costat de la paret sense traspassar-la, fins el cantó de la mateixa, on pujarem per una petita rampa de pedra i passarem a l'altra costat de la paret, en direcció a la carena de la Serra, on cada passa donada, ens haurem de guanyar-la.

      Ara ens anirem enfilant pel roquissam, sense camí, cercant els llocas més adients per anar superant el desnivell. Trobarem qualque fita., no moltes, i petites fletxes vermelles. La direcció a seguir és molt clara, i aixi, en 30 minuts de botar de pedra en pedra, arribarem al lloc més alt de la carena, on hi ha una fita.

      En aquest punt, s'inicia una petita davallada, i passa per llocs estrets (15 minuts). En 5 minuts més, arribarem al Coll Petit, amb uns arbres a la dreta. Seguirem la petjada per la carena, amb petits entrebancs que anirem superant. En 25 minuts de dura caminada, arribarem al costat d'una fita a l'esquerra i una petita fletxa vermella, que ens indica que hem de baixar. Si ens hi fixam, veurem un seguit de fletxetes i més avall, cercarem amb la vista, un rot-lo de sitja, bastit damunt el coster, cap on anirem. Baixarem sense camí, fins la sitja (12 minuts). Dins aquest empinat coster, trobarem tres rot-los de sitja. Noltros anirem cap a la dreta, per restes de caminet, mal de seguir i molt esbaldregat, on haurem de possar-hi els cinc sentits per seguir-lo. Aixi, en 11 minuts , arribarem a una segona sitja, on a l'esquerra de la mateixa, veurem que el caminet segueis baixant. Trobarem restes de marges de sosteniment i moltes pedres col-locades, peró cal no badar per continuar la baixada. Als punt claus, hi ha petites fletxes vermelles, amb la direcció a seguir. Als 15 minuts, trobarem un marge molt evident, senyal que duim la direcció correcta.

     Emprarem prop de 35 minuts, anant a dreta i esquerra, pujant una mica i baixant per roques, i superant petites rossegueres, per arribar a peus de l'alzinar, per on seguirem en linea recta, travessant un camí ample, per arribar a una paret de pedra seca, que separa l'alzinar de les terres de conreu, i sortirem per un portell sense barrera.

     Seguirem pel costat de la paret, que tindrem a la dreta, per dins el sementer, i arribarem a un sestador, on caldrà voltar a la dreta, per un camí de feble asfalt. Trobarem una cruïlla, on seguirem per l'esquerra (13 minuts des de l'alzinar). Per aquest camí d'accés a finques, en 2 minuts deixarem casa i porxo a l'esquerra i 2 minuts més i passarem per davant el portell de C'an Huguet, i just desprès, al costat d'un portell i barrera amb dues carcases de bomba damunt els brançals, sortirem al Camí de Can Romí, cap a la dreta, on metres més envant trobarem els cotxes.

 P.D.- Per fer el seguiment dels dos camins, serà molt práctic emprar el track de les webs de Senderismo de Socay i Aires de la Serra Mallorquina.

 El Grupo lo formaron:

 Lurdes Mendez, Joan Campomar, Pep Torrens, Jaume Tort, Pep Tugores,

Toni Tortella, Joan Riera, Pere Gelabert, Toni Rebassa,

Miquel Ferrá, Jaume March, Jesús Garcia y Toni Sureda 

A. Sureda

 Galería de Fotografías          Entrar a la galeria de fotografias          Índice de excursiones