0672-Camí Vell de Cas Secretari,

Pas d'en Soler i Comellar des Bous

(Alaró)

08 de octubre del 2016

Inicio: Los Demunt d'Alaró (estacionaremos en el parking público)

Guía: Pep Torrens

Mapa: Editorial Alpina Tramuntana Central edición 2016

Tiempo efectivo Subiendo: 3,09 h. - Bajando: 2,09 h. - Parado: 1,54 h. - En movimiento: 5,18 h.

• La mayor dificultad la encontraremos en la orientación si no disponemos de GPS, y en la larga y tediosa ascensión des Comallar des Bous.

Ante todo quiero recordar que esta ruta transcurre por terrenos privados en una buena parte, por lo que deberemos pedir permiso por las fincas por las que hemos de transitar. A nosotros hoy se nos ha dado.

Tras estacionar el vehículo en las inmediaciones de Los Demuns d'Alaro, y situados en la placeta de la calle Son Duran (Wp.01), tomaremos la calle Can Cresta (SW) y giramos mas adelante por el de can Borras (NW), es la calle que se dirige a la cerrada embotelladora de sa Font de sa Bastida, a los 5' del inicio veremos a mano derecha un pequeño portillo con barrera metálica (Wp.02) por el que cruzamos y entramos en el bosque, hemos de buscar un senderillo que va paralelo a la pared de la izquierda y caminar por el hasta llegar a otro portillo igual al anterior (esta algo pasado la barrera de sa Bastida), por este segundo portillo (10'), salimos del bosque y entramos en la embotelladora (Wp.03), a la derecha (NW) veremos los aljibes cubiertos para almacenar el agua de la fuente y pasados estos se abre una pista por al que tomamos en ascenso durante unos 16' llegamos a una bifurcación (Wp.04), donde tomamos a la derecha (N), en 7' mas llegaremos a la Font de sa Bastida (Wp.05), cruzaremos dos barreras una para entrar al tramo donde esta la fuente y otra al salir de él.

A los 14' de llevar este camino o pista hemos de abandonarla al sudoeste (Wp.06), es 4' mas tomamos una senda muy poco evidente, a tramos se pierde totalmente, intentamos guardar la altura y caminamos unos 3' en dirección oeste y otr0s 3' al sudoeste momento en que encontramos un horno de cal (Wp.08),  continuamos en la misma dirección sin perder ni ganar altura y a los 4' llegaremos a un evidente y bonito camino, es el Camí de Cas Secretari (Wp.09), este camino gana altura y pronto tenemos vistas espectaculares, y en un par de minutos mas llegaremos a una pared que nos cierra el paso, por la izquierda el patio impresiona pero veremos una piedra compuesta que nos invita a subir a la misma y por el lado opuesto hay un hierro colocado y una cadena que nos ayudan a superar este paso (Wp.10), el camino continua por este otro lado de la pared y en unos 6' llegaremos a Cas Secretari, Justo antes de llegar a la casa si nos fijamos en unas rocas que hay veremos varias marcas de amonites, solo debemos observarlos (recordar que estamos en propiedad privada y solo podemos agradecer si nos han dado permiso de paso).

Dejamos las casas atrás y descendemos por el camino principal en dirección (S), a los 13' llegaremos al portillo de Cas Secretari, lo cruzamos e en 2' mas estaremos en el Coll de s'Era, aquí es un punto importante de la ruta, veremos una bifurcación de caminos, nosotros hemos de tomar el de la derecha, pero antes vamos unos metros por el de la izquierda y veremos una alambrada que podemos salvar entre esta y la pared, una vez cruzada se inicia un sendero que pasa por un par de puestos de caza y en 2' veremos a la derecha una corta canal cerrada con alambrada, si nos asomamos veremos el Pas d'en Soler desde su parte alta (Wp.13), hoy en día es inservible ya que al abrir las cercanas pistas es mas cómodo ir por ella, máxime porque el paso a sido bloqueado por una alta pared seca. Retrocedemos los pasos hasta el collado y tomamos el nuevo camino al (SSW), al pasar a la altura del Pas d'en Soler veremos como también aquí abajo se han comido con maquinaria pesada el inicio del camino antiguo que en un par de lazadas nos llevaba hasta el cerrado paso.

Continuamos el largo descenso y en 17' desde el Coll de s'Era llegaremos a un curioso punto donde veremos a la izquierda un gran corazón hecho de piedras y a la derecha una baraca de cazadores (Wp.14), seguimos descendiendo y a los 20' pasamos junto a un porche (Wp.15), junto al torrent des Bous, el camino ahora baja paralelo al torrente y a los 9' lo vadeamos, 5' mas y pasamos junto a Son Roig (Wp.16), continuamos ahora por el cami de Coanegra en dirección noroeste pasando a los 13' por son Pou, donde damos un pequeño rodeo para dejar las casas a la izquierda, 18' mas arriba llegamos a una bifurcación, tomamos a la izquierda para iniciar la larga ascensión por el Comellar des Bous (Wp.17). A los 22' de ascensión pasamos por una gran roca lisa (Wp.18) y, 20' mas arriba llegamos a una carbonera (Wp.19), 5' mas adelante llegamos a una bifurcación (Wp.20), en la misma dirección llegaríamos al camí des Rafal, pero dando mas rodeo que si tomamos el atajo por la derecha al sureste, por aquí en 9' llegaremos al portillo des Rafal (Wp.21) donde se acaba la dura subida.

Cruzamos el portillo llaneamos 6', pasamos junto a las casas des Rafal, y comenzamos el largo descenso, 1 h. 23' y llegaremos a Ses Artigues,  tomando este camino en dirección sur en 32' llegaremos al punto de inicio, ahora final de la ruta de hoy.

Descripción según Pep Torrens

ALARO – CAMI VELL DE CAS SECRETARI,PAS D'EN SOLER I COMA DES BOUS.

INICI.-A la plaça Los Amunt, carrer Rafelet, a la part alta del poble, per anar cap a Orient.

HORARI.-Unes 6 hores i mitja efectives.

DIFICULTAT.- Manca de referències clares al camí vell, i dura pujada pel comellar des Bous fins el camí des Rafal.

Aparcarem el cotxe al voltant de la plaça Los Amunt, carrer Rafelet, i a peu, seguirem pel carrer Can Cresta, a l'esquerra de la plaça i voltarem a la dreta pel carrer de Son Borrás.

Als 5 minuts, per aquest carrer i desprès d'haver deixat a l'esquerra l'entrada a Can Borrás, ens fixarem que a la paret seca de la dreta hi ha un portell, per on ens ficarem. Per un terreny plé de matoll i vegetació, amb restes de tirany, seguirem cap a l'esquerra, sense guanyar altura, cercant els llocs més adients per progresar.

En 8 minuts arribarem a un portell amb barrera, amb una banyera al costat, que ens dòna entrada a les instalacions de l'embotelladora de sa Bastida, avui sense activitat. Passat el portell, seguirem cap a la dreta, per un tirany per damunt la coberta d'un edifici, en direcció a un aljub tapat. Per darrera l'aljub arribarem tot d'una a un camí ample, fet en cuera, que agafarem en pujada.

Anirem pujant per aquest camí, que fa moltes voltes i que ha estat recentment restaurat  i aixi, als 13 minuts deixarem un camí a la dreta en baixada, i 11 minuts més tard, i just abans de la font de sa Bastida, trobarem un portell reixat, que tanca el recinte de la font. Tot d'una passarem per la font, avui aixuta.

Pujarem encara 12 minuts més, fins un portell sense barrera, on si ens hi fixam, veurem un caminet a l'esquerra. En aquest punt deixarem el camí ample i ens ficarem pel camí de l'esquerra. Es el camí Vell de Cas Secretari.

D'aquest punt, fins la paret de partió de Cas Secretari, és mal de seguir. Trobarem restes de camí, bocins de marge, pujarem sense guanyar altura per marjades i anirem envoltant el coster cap a l'esquerra. Hi ha qualque fita i petites fletxes vermelles. Si hem seguit l'itinerari correcte, en 15 minuts deixarem un forn de calç a l'esquerra, i voltarem una mica cap a la dreta, per en 10 minuts trobar un marge molt clar de sosteniment del camí, que puja fins la paret de partió, per un tram espectacular. Dalt, la vista de pel-lícula.

Haurem de superar la paret amb reixat, i a l'altra costat, segueix un camí amb marge a la dreta, que va baixant suaument, i als 7 minuts fa una volta tancada i deixa un coll de tords a la dreta. En 5 minuts més de baixada, arribarem a les cases de Cas Secretari.

Sortirem pel camí ample, en baixada, que va fent moltes voltes i que en 12 minuts arriba al portell de Cas Secretari, amb barrera i ratjola a una columna. Hi ha un portellet a la dreta, per si un cas, la barrera está tancada.

En pocs minuts arribarem al Coll de s'Era, amb dos camins amples. A l'esquerra cap a Alaró ,pel Cfamí des Clot de Guix. I a la dreta, en baixada, cap a les cases de Son Roig i Coanegra.

Aquí, passarem pel costat d'un reixat que hi ha enmig dels dos camins, i seguirem un tirany, fins una barrera, on al seu costat veurem una canal de baixada, barrada per un reixat i troncs, on hi havia el Pas d'en Soler, avui inutilitzat. A la part d'abaix encara es poden veure les restes del marge de sosteniment del camí que pujava al pas, que era la via de comunicació entre Alaró i Coanegra.

Tornarem al coll i baixarem pel camí ample de la dreta, que en 10 minuts arriba a una petita esplanada, amb un curiós cartell a un arbre, una casa a la dreta i un cotxe. Ens fixarem que a l'esquerra, hi ha un tirany o caminet de ferradura, que va baixant per marjades d'oliveres avui envaïdes pel pinar. Emprarem 45 minuts fins arribar al torrent de Coanegra, per un camí que no té pérdua, i que passa per Ca na Fornera i C'an Sobrassada, antigues rotes avui abandonades. Trobarem un gran cor fets de pedres, a l'esquerra del camí. En 10 minuts passarem un portell a una paret baixa, i en 12 minuts més deixarem a la dreta, una mica allunyada del camí, una casa amb un curiós lloc comú. Als 12 minuts a un tram de camí recte, deixam una casa reformada parcialment a la dreta, i en 5 minuts travessam el torrent de Coanegra, per un gual empedrat i arribam a les cases de Son Roig, que te a la paret, una de les sortides d'aigua de la síquia de Coanegra.

Més endevant, passarem una barrera metàl-lica, i arribarem a l'esquerra, a les cases de Can Morei, amb un forn de calç amb la portada a la dreta (9 minuts). A 3 minuts de Can Morei, arribarem a les cases de Son Pou, on pujarem per una desviació a la dreta i passarem una barrereta. Tornats al camí, a uns 100 metres, hi ha la font de Coanegra, també coneguda com l'Ullar de Son Pou, tancada amb una coberta circular (8 minuts).

Desprès de la font, el camí avança planer i arribarem a una esplanada amb un forn de calç a la dreta, on el camí es converteix en camí de ferradura i comença una pujada rosta i en mal estat de conservació. A uns 8 minuts d'aquest punt, arribarem a l'entreforc del camí de Son Pou. En 5 minuts més, trobarem una cruïlla de camins: a l'esquerra, segueix cap a Orient. A la dreta, i barrat per una teringa de pedres, comença el camí del Comellar des Bous, per on seguirem.

Pel comellar ferem una pujada dura i rosta, al inici per un camí ben definit, que més amunt es perd i es converteix en un tirany de difícil seguiment, encara que ben fitat, molt envaït per la vegetació, i amb plaques de pedra relliscoses. Pujarem durant 1 hora i 5 minuts, passant per ranxos de carboners, forns de calç i forn de pà. Ja molt amunt, i al costat d'una sitja, el camí volta cap a la dreta i passa per diferents sitges, i aixi, seguint les fites i petites fletxes vermelles, arribarem al camí  que ve del Pas de s'Estaló, cap a la possessió des Rafal, just al costat del portell sense barrera.

En 8 minuts i seguint un camí ample, arribarem a les cases, on baixarem al costat del pou i per un camí cap a la dreta , a trams de terra i altres formigonats, iniciarem la davallada cap a la font de Ses Artigues. El pendent es fort i passarem per portell (7 minuts),  portell i barre-ra (3 minuts), i Font des Quer, a l'esquerra del camí (18 minuts).

Desprès de la font, a la següent corba, deixarem el camí i agafarem una dressera a la dreta (fletxa vermella), que en 7 minuts ens deixarà al camí de nou, on seguirem la baixada, fins la font de ses Artigues (13 minuts).

Per camí asfaltat, que passa per la Font des Jardí i Can Corona, arribarem de nou a la plaça on hem deixat el cotxe(15 minuts).