0670-Comellar de sa Caçola

i des Romaní pel Pas de Caçadors

(Esporles-Banyalbufar)

01 de octubre del 2016

Inicio: Aparcamiento de Sa Granja d'Esporles, en la carretera MA-1100, cruce con la MA1101

Guía: Pep Torrens

Mapa: Editorial Alpina Tramuntana Sur, edición 2016

Tiempo efectivo Subiendo: 1,52 h. - Bajando: 1,28 h. - Parado: 1,07 h. - En movimiento: 3,20 h.

• En la dificultad del desplazamiento se valora "4" tan solo por el Pas de Caçadors y el tramo que desde el camino lleva hasta el, si se continuara por el camino, la valoración seria "1"  ya que siempre se camina por caminos o sendas bien evidentes y marcados por hitos, aun así al ser un bosque de encinar, hay que estar muy atentos a los desvíos ya que la gran cantidad de caminos y sendas pueden llevar a equivocar el itinerario.

• La mayor dificultad la encontraremos en el tramo hasta superar el Pas de Caçadors.

Iniciaremos en el aparcamiento de sa Granja de Esporlas (Wp.01), tomaremos la carretera MA-1101 en dirección a Puigpinyent durante 1,2 Km. dejándola por la derecha (Wp.02-17’), donde una barrera nos cierra el paso, podemos salvarla por encima o de forma mas fácil bordeando la alambrada por el lado izquierdo junto al torrente, una vez en el camino lo tomamos al oeste y llanea pero atención, ya que a unos 5' veremos una bifurcación a mano derecha cerrada por una barrera, que se salva por un portillo abierto en la alambrada a mano derecha (Wp.03).

Este nuevo camino pronto comenzará a ganar altura hacia el norte trazando largas lazadas  hasta alcanzar en unos 20'  la cota de los 480 m. (Wp.04), continuamos por el camino al oeste hasta llegar al Pou des comellar de sa Caçola en la cota de los 550 m. (Wp.05-20'),  enseguida llegaremos al comellar (Wp.06),  atención en este punto porque debemos dejar el camino y desviarnos al sur buscando los hitos que debemos seguir y, que nos llevan a rodear durante unos 15' por la ladera mientras ganamos paulatinamente altura (unos 40 m.), hasta llegar al inicio del Pas de Caçadors (Wp.07) el paso se trata de una trepada hasta una chimenea nos sitúa en un extraordinario mirador natural (Wp.08) que dependerá del grupo el tiempo que tardemos en superarla, no tiene dificultades técnicas pero es bastante vertical y algo expuesta.

Desde el paso continuamos ascendiendo al noroeste, aunque ahora de manera mucho más llevadera, a los 9', alcanzamos un gran peñasco que también es un bonito mirador natural, tomaos ahora al oeste y en apenas 2' alcanzaremos una carbonera con doble anillo (Wp.09). Llaneamos ahora al oeste para en 12’ llegar al inicio del comellar des Romaní (Wp.10), comenzamos de nuevo a ganar altura por el comellar y en unos 5’ llegaremos a un bonito aljibe de dos bocas (Wp.11), continuamos al noroeste y, 6’ mas arriba alcanzamos una cisterna seca y maltrecha (Wp.12), giramos ahora al este y en 3' llegaremos a sa Barraca d’en Camotas (Wp.13), una construcción de piedra en seco con cubierta de tejas.

Continuamos llaneando al este y, en 4’ alcanzamos el Camí de ses Rotasses (Wp.14), vamos ahora perdiendo altura al norte 2' y cambiamos de orientación al este durante 6' momento que llegamos al desvío del Moletó que hoy dejamos de lado y continuamos para cruzar la pared de deslinde entre Esporles y Banyalbufar (Wp.15). Continuamos descendiendo  llegando en 20' al Aljub de ses Rotasses (Wp.16), el cual ya tiene una parte derruida, continuamos después hacia el camí des Correu (Wp.17), al que llegaremos en unos 12’, ya solo nos queda seguir este camino al este y en unos 35’ llegar al parking de sa Granja, donde daremos por finalizada la ruta de hoy.

Descripción según Pep Torrens

COMELLARS DE SA CAÇOLA I DELS ROMANINS, PES PAS DE CAÇADORS.

INICI.-A l'aparcament de Sa Granja, carretera Ma-1101 de  Esporles a Puigpunyent.

HORARI.- Unes 3 hores i 20 minuts efectius.

DIFICULTAT.- Localització del pas de caçadors, i manca de fites a la sortida del mateix fins el comellar de sa  Caçola.

Sortirem de s'aparcament de sa Granja, i agafarem la carreterra Ma-1101 cap a Puigpunyent, per on seguirem per dur asfalt, fins el quilòmetre 8,750 (15 minuts), on a la dreta, trobarem un portell amb  barrera, que haurem de superar, sense dificultat.

Rere la barrera trobarem una pista forestal, que abandonarem als 3 minuts, per la dreta del primer portell que trobarem. Dins aquest nou camí, als 2 miuts superarem una altra barrera. Ara començarà una suau pujada, que passa al costat d'un dipòsit de gas (5 minuts), per damunt un pi tombat damunt el camí (3 minuts),  per un reixat a la dreta i chalet (7 mi-

nuts), i per la dreta d'una banyera a l'esquerra (5 minuts), on acaba la pista, i noltros voltarem a la dreta, per un antic camí de carboners, que passa per un ranxo.

Pujarem per aquest camin fins que arribarem a un forcat, amb un camí a l'esquerra, marcat amb una fita i petita fletxa blava, per on continuarem la pujada. En 3 minuts trobarem un altre ranxo, amb una alzina tombada, i 4 minuts més envant, passarem enmig de dues barraques i deixarem un camí a la dreta en pujada, on noltros continuarem recte, i aixi arribarem a un nou ranxo, on pujarem a la dreta. Si ens hi fixam, a 3 minuts i a l'esquerra del camí, podrem gaudir d'una cisterna, molt ben conservada, on val la pena fer una aturada.

Ara dirigirem les passes cap el pas de caçadors, i per aixó haurem de possar-hi els cinc sentits, i seguir les fites i fletxetes, que ens duràn per baix dels penyasegats de la dreta amb petites pujades i baixades per un tirany, que en 15 minuts, ens deixarà a peus del pas.

El pas és una grimpada pel penyal, bastant vertical, que aprofita uns escalons naturals i altres picats, i que més amunt, fa una volta dreta-esquerra i entra dins una canal terrosa que segueix pujant. Superat el pas, una mica a la dreta, tenim una balconada amb una vista  espectacular damunt Superna.

Aquí hi ha un caos de fites per un costat i l'altre. Noltros, una mica més envant, deixarem la canal i pujarem pel coster rocós de l'esquerra, en diagonal dreta, fins a trobar als 13 minuts una sitja, que passarem per damunt, amb barraca al costat i restes de camí de ferradura, que seguirem. I aixi, en 2 minuts ens situarem al centre del Comellar de sa Caçola, ombrívol i amb un rotlle de sitja espectacular.

Agafarem un camí de ferradura que surt de la sitja, i ben fitat i en lleugera baixada ens deixarà en 10 minuts al Comellar des Romanins, on trobarem al bell mig, un rotlle de sitja de dues garlandes, per on pujarem. En 7 mints de pujada i desprès de passar per un ranxo de carboners, arribarem al costat d'un aljub tapat i abeurador.

Desprès de les fotos, seguirem pujant amb el mateix sentit d'arribada (fites i fletxetes) i passarem per damunt sitja i per una canal enmig de roquissam. Més amunt, trobarem un altre ranxo i seguirem pujant. En 3 minuts i abans d'arribar a un rotlle de sitja, que tindrem enfront, agafarem el caminet de la dreta, que en 4 minuts ens deixarà al costat del ranxo d'en Camotes. Aquí, voltarem a la dreta, per camí de ferradura, per baixar cap a ses Rotasses.

Per aquest camí, als 11 minuts deixarem el Comellar des Bous a la dreta, i 13 minuts més envant, arribarem a paret baixa  de pedra seca, on s'inicia el camí de ses Rotasses, que sempre de baixada,  passa pel costat de la bassa (12 minuts) i surt al Camí des Correu, que enllaça Esporles amb Banyalbufar, que seguirem cap a la dreta, i que en 40 ens deixarà a l'inici del GR i carretera asfaltada.

En 5 minuts d'asfalt ens trobarem de nou a l'aparcament. Si volem evitar l'asfalt, hi ha l'opció de agafar el camí enfront de la carretera a la sortida del GR, que ens deixarà a pocs metres de l'aparcament