0667-Puig de Sant Miquel

i de sa Corona per Oli Clar i Solleric

(Alaró)

24 de Septiembre del 2016

Inicio: Carretera Alaró/Orient, MA-2100 Km. 18, a la izquierda hay espacio para bastantes coches.

Guía: Pep Torrens

Mapa: Editorial Alpina Tramuntana Central edición 2016

Distancia: 17,850 Km. - Subiendo 8,78 Km. - Bajando 8,53 Km.

Tiempo efectivo Subiendo: 2,59 h. - Bajando: 2,21 h. - Parado: 1,30 h. - En movimiento: 5,21 h.

• La mayor dificultad la encontraremos en no equivocarnos en ninguna de los múltiples bifurcaciones o desvíos que iremos encontrando.

Iniciamos (Wp.01) caminando hacia Orient, hasta llegar a la bifurcación donde un poste indicador pone Son Berga, que además es el que enlaza con el camino empedrado que se dirige a Solleric hacia donde momentáneamente nos dirigimos (2'),el camino continua asfaltado pero unos 12' mas adelante encontramos una bifurcación sin asfaltar frente a nosotros es el Camí a Solleric (Wp.02), que mas adelante encontraremos un buen tramo empedrado y restaurado hace algunos años, lo seguimos durante unos 30' y llegamos a la confluencia de caminos (Wp.03) donde tomamos a la derecha hacia las casas en semiabandono de sa Font Figuera que ya vemos cercanas, las encontramos abiertas, algún desalmado se ve que ha forzado la puerta,  el interior de las mismas se encuentra en un estado aceptable, continuamos el camino unos 19' y nos desviamos del camino principal por un antiguo camino a mano derecha que enseguida nos acerca (1') a un ranxo (Wp.04) donde  se ven grandes rocas caidas aprovechadas alunas de ellas para cobijarse a modo de barracas, este camino se bifurca a derecha e izquierda, nosotros vamos a la izquierda para encontrar una senderillo que nos lleva a enlazar de nuevo con el camino principal que se dirige hacia Oli Clar, enlazando a los 5' con el en el punto donde hay un pozo (Wp.05).

Tomamos de nuevo el camino y en 4' alcanzamos un collado (Wp.06) donde tomamos a la derecha en ascenso y siguiendo los hitos llegaremos en unos 26' a la cima del Puig de Sant Miquel (Wp.07), desde donde disfrutaremos de impresionantes vistas.

Realizaremos el descenso por los mismos pasos dados a la inversa, hasta alcanzar de nuevo el collado de (Wp.06), donde ahora tomamos a la izquierda y en unos 23' llegaremos a las casas d'Oli Clar (Wp.08),  continuamos por el amplio camino siempre rodeando el Puig de Sant Miquel que nos queda a la izquierda, obviando todos los desvíos, a los 7' pasamos junto a la Font d'Oli Clar (Wp.09), que no manaba, continuamos por el amplio camino y a los 13' pasamos junto aun porche cerrado que tiene una cisterna, ahora prestamos atención porque enseguida a mano derecha se abre otro camino ancho por el que hemos de tomar, este camino va ascendiendo suavemente y nos lleva en unos 15' a cruzar un amplio portillo sin barrera (Wp.11), desde él buscamos con la vista otro portillo mucho mas pequeño con barrera, esta a unos 50 metros de este, a partir de aquí el camino se desdibuja pero ya estamos muy cerca de la cima, para alcanzarla caminamos en dirección generalizada al noroeste y en unos 8' llegaremos a luna carbonera con Barraca (Wp.12), dese donde cambiamos la dirección al suroeste, avanzando unos 4' llegamos a otro portillo (Wp.13), dese aquí en unos 6/7' alcanzaremos a cima de Sa Corona , indicada con un hito de piedras (Wp.14).

El descenso lo haremos caminando al sureste desentiendo entre los bancales buscado los mejores pasos y en unos 10' desembocaremos en el camino que usamos para el ascenso, lo tomamos ahora en descenso hasta enlazar a los 9' con el transversal que tomaos a la derecha durante 12' mas, llegando a un cruce (Wp.15), done veremos un tramo escalonado, lo seguimos y encontraremos los indicadores de GR, que nos llevan a pasar por delante de las casas de Solleric (Wp.16), 10' después.

Ahora solo nos queda seguir este camino durante aproximadamente una hora para llegar al punto de inicio, ahora final de la ruta.

Descipcion de Pep Torrens

PUIG DE SANT MIQUEL I PUIG DE SA CORONA (ALARÓ)

INICI.-A la carretera Ma-2100 Alaró-Orient al Km 18,100.

HORARI.- Prop d'unes 6 hores i 20 minuts.

DIFICULTAT.- Quasi sempre per camins. Al darrer tram de la                    pujada al cim de Sa Corona, hi pujarem per sentit comú.

Desprès de deixar els cotxes, seguirem en direcció a Orient, i voltarem per la dreta, a la primera corva, senyalitzada amb cartell GR-221 i retolada Camí de Son Berga i Camí de Solleric.

Es un camí asfaltat, que deixa Son Fuster d'Abaix, a la dreta, i al mateix costat, el camí de S. Fuster i de s'Alcadena. Als 14 minuts de l'inici, arribarem a una cruïlla, on agafarem el camí de terra de l'esquerra, deixant de banda, el de la dreta asfaltat.

En 3 i 11 minuts, passarem per dos portells amb barrera, facilment superables per la dreta per un portellet. Just desprès travessarem el torrent per un gual empedrat, on trobarem unes pedres passadores a l'esquerra, per quan duu aigua.

Per aquest camí, a trams empedrats, bocins antics i altres restaurats, passarem per un portell sense barrera, als 8 minuts, i arribarem en 12 minuts més, a la desviació a les cases de sa Font Figuera, per on seguirem, per un camí de carro, que les rodetja i puja per darrere les mateixes.

Als 9 minuts, el nostre camí passa per un portell obert, on si ens hi fixam. A baix i a la dreta, podrem veure un forn de calç molt ben conservat. Trobarem un camí a la dreta, que puja a un ranxo de carboner, amb un forn de pa a la vora del camí. A l'esquerra del forn hi ha un tirany que en pujada i per dins el bosc, ens durà fins el camí de carro, al costat d'un coll de cisterna, amb una pica d'uralita Si  deixam de banda, el camí que hem emprat, i seguim per camí de carro , també arribarem al costat del coll de cisterna, en uns 30 minuts.

El camí es va fent estret i puja per dins el pinar. En 5 minuts passarem per un portell a una paret. Més amunt trobarem un camí a la dreta, que ara deixarem de banda i que ens servirà a la baixada del cim, per seguir cap a Olíclar. Noltros seguirem pel camí de l'esquerra fins que trobarem un portell sense barrera. Es el Coll de Sant Miquel. Per pujar al puig anirem vora la paret de l'esquerr, on trobarem fites i un tirany, que va pujant fins que se perd. Trobarem més fites, a vegades no fácils de veure, que ens faràn pujar per un coster de roques i cárritx, i on triarem els llocs més adients per continuar fins el cim, on arribarem en uns 19 minuts. Les vistes des del vértex (Una fita de pedres), de pel-licula.

La baixada la farem pel mateix itinerari de pujada, fins arribar al portell ample a la paret.

Baixarem a l'esquerra al costat de la paret i travessarem un altre portell a la mateixa paret ( 1 minut). Baixarem per un tiranyó, entre pins i cárritx, fins un altra portell a la dreta ( 2 minuts), que dòna a un camí més ample, on en 4 minuts deixarem un forn de calç a l'esquerra, en 2 minuts més passarem per sitja i seguirem de front, deixant un camí a la dreta que puja.

Travessarem un altra portell (1 minut) i baixarem cap a la dreta per un camí que baixa per marjades de oliveres, on cercarem les capseleres de les marjades, i aixi en 17 minuts des de el portell darrer, arribarem a les abandonades cases de s'Olíclar, per la cara posterior de les mateixes.

De les cases, continuarem per un ample camí, que passa per un portell amb sa barrera esbucada. En 2 minuts deixarem a la dreta, un camí que baixa fins el Clot d'Almadrá. Seguirem pel camí de carro, i en 8 minuts arribarem al costat de la font d'Olíclar, amb dues piquetes.

Seguirem per aquest ampla camí, que puja suaument i amb moltes corves, i va rodetjant el Puig de Sant Miquel, que tindrem sempre a l'esquerra. Passarem per una barrera oberta, on el pendent és més fort. En 20 minuts, arribarem al costat d'un porxo reformat i un coll de cisterna. A 50 metres, veurem un camí a la dreta, que puja, i por on noltros seguirem.

Als 2 minuts el camí es bifurca, i noltros seguirem cap a la dreta. Es un camí amb escopidors i molt ben conservat, que en 6 minuts travessa un portell sense barrera, i en 7 minuts més , s'acaba el marge de sosteniment de la dreta, en lleguera baixada. Aquí s'inicia un camí que puja amb una paret a l'esquerra. El camí queda una mica confós, i seguirem la pujada per veilles marjades d'oliveres, sense fites.

En 10 minuts passarem entre un coll de tords a l'esquerra i una ¿Barraca? ala dreta. Trobarem una petita esplanada amb un camí ample que passa pel mig, i en 6 minuts més passarem per un portell a una paret de pedra seca. En 4 minuts ens fixarem una mica a l'esquerra, que hi ha una rampa de pedra, amb un portell damunt, amb barrera i reixat al portell, per on seguirem.

Rere el portell, tombarem un poc cap a la dreta, per arribar al cim en 5 minuts.

Per baixar, ens possarem de cara al puig de Sant Miquel, i anirem baixant per les capseleres de les marjades, en lleugera tendéncia cap a l'esquerra, i aixi eb 7 minuts arribarem al camí emprat a la pujada, que ara seguirem cap a la dreta.

Es un ample i ben conservat camí, que en 5 minuts passa per un portell i una pica a la dreta.

En 8 minuts més passa un altra portell i barrera, i baixa per uns escalons a l'esquerra, on ja trobarem les estaques del GR-221. Només cal seguir les indicacions de les estaques i en 5 minuts ens situarem al costat de les cases de Solleric.

Desprès de les cases, voltarem a l'esquerra (hi ha cartells), i tornarem pel Camí de Solleric, fins la bifurcació de les Cases de sa Font Figuera,  fins el torrent, els portells, i l'asfalt, per tornar a la carretra d'Orient i al lloc on hem deixat els cotxes a l'anada.