Racons de Mortitx,

Sa Crivelleta i El Torrent

(Pollença)

19 de noviembre del 2016

Inicio: Portillo de la Finca Pública de Mortitx. Carretera MA-10 Km. 10,9, procurar no aparcar justo en el portillo para no molestar a los camiones que entran y salen de la Finca Pública.

Mapa: Alpina Tramuntana Norte, edición del 2016

Mejor época: cualquiera, evitando los días de excesivo calor o que se prevea la roca mojada.

Distancia: 11 Km. - Subiendo 6,7 Km. - Bajando 4,1 Km.

Tiempo efectivo Subiendo: 2,36 h. - Bajando: 2,01 h. - Parado: 1,56 h. - En movimiento: 4,36 h.

Desnivel Acumulado: 573  m.   Media en %:  9,56

• La mayor dificultad la encontraremos en no liarnos con la orientación y en superar los diferentes pasos que iremos encontrando.

• llevar agua en abundancia si se prevé un día caluroso.

Iniciamos en el Portillo de la finca Pública de Mortitx (Wp.01) y, por la pista pasaremos por otro portillo cerrado y candado con botador por el que lo superamos (Wp.02. 23'), continuamos hasta el desvío al refugio (Wp.03-22'), continuando para llegar al refugio de Lavanor en 2' mas.

Al llegar al refugio de Lavanor, nos encontramos con los compañeros raconers, Paquita (Costixera), Xisco Valls (Correcamins), Xisco Simón (nomix), Juan Martínez (trepador), a los que desde aqui mandamos un saludo.
Tras un tente en pie, salimos por el portillo de detrás del refugio tomando el camino que allí se inicia por la izquierda pegado a la pared,  por un portillo que suele estar cerrados con ramas de pino, enseguida nos situamos en el camino que tomando a la derecha lleva a una gran jaula para los buitres.

Superada la jaula, el camino se convierte en senda que nos lleva a cruzar un mar de carrizo por el que sin dificultades mayores nos conduce por la vaguada en dirección NE a cruzar a los 12' el torrente y, asciende guiado por hitos hasta la pequeña loma que tenemos al N.  Pasamos por un primer pequeño collado que se forma entre las rocas, desde el hemos de cruzar la siguiente vaguada donde si nos fijamos bien veremos una sucesión de hitos que nos ayudan. Siguiendo estos llegaremos a un segundo pequeño collado (muy parecido al anterior), coronado por un buen hito.

Situados junto al hito y, a  a la izquierda de este, vemos el arco que forma sa Crivelleta y la gran mata que la oculta, (Wp.04-16'), descendemos entre la mata y la pared de la derecha y  entramos dentro de la cueva /sima bajando un par de escalones colocados, veremos que se trata de una sima con dos entradas naturales la que hemos utilizado y otra en su parte superior en forma de sima (avenc), al fondo vemos un sumidero en el que posiblemente antaño se recogiera el agua de goteo, aunque actualmente no hay muestras de ello, pero los escalones colocados dan fe que antaño se utilizo esta cavidad ya fuera como refugio, para recoger agua o ambas cosas.

Al salir de sa Crivelleta comenzamos a descender a la siguiente vaguada donde de nuevo aparecerá algún resto de camino, a los 9´ nos derivamos hacia la izquierda pasando junto a la base de la pared acantilada (mucho cuidado que los hitos nos dirigen en dirección contraria, y no estudiamos donde nos llevarían, aunque es posible que acabaran uniéndose a nuestro mismo sendero), al dejar la base del acantilado 4', observaremos una pequeña torrentera por donde hemos de descender y llegar al final de una gran llanura 18', ahora los hitos que ya hemos reencontrado continúan por la derecha del cauce y nos guían al el borde de otro gran escalón donde el torrente tiene un pequeño salto que hemos de superar por la derecha del mismo 5', ahora los hitos siguen por la derecha hacia el inicio de una inclinada canal 6'.  Si antes de dirigirnos a la canal, seguimos durante un tramo el lecho del torrente se localiza "sa Bassa", se trata de una charca en el interior del torrente cubierta por piedras compuestas, formando en su interior una pequeña mina, (nosotros nos olvidamos de ella y la pasamos de largo, pero os dejo el (Wp.05) por si quereis localizarla). También hay un trac virtual y el (Wp.06) puesto a ojo,  solo para que se tenga una somera idea de por donde cae.

Localizada la canal, veremos frete a ella una roca con un gran agujero, bajaremos paralelos a el por donde marcan los hitos. Antes de alcanzar la canal hemos de superar un pequeño salto de unos cuatro metros, al fondo veremos el inconfundible Bec d´Oca, y unas vistas de gran belleza, descendido el paso iniciamos el descenso de la inclinada canal continuando el descenso y llegaremos a un punto donde un acantilado no nos permite seguir 12'.

Para superar este escollo debemos continuar a la derecha por las rocas, es un tramo expuesto, que nos lleva hasta finalizar una corta cresta marcado con un hito, debemos rodear el hito completamente para emprender un bonito tramo por una estrecha cornisa que increíblemente nos lleva  hasta la base del acantilado, (este tramo creo que los "Raconers" lo llaman el "pas de sa Bassa" (Wp.07)), nos servirán de referencia dos cuevas que veremos frente a nosotros en la pared acantilada una vez que enfilemos la cornisa; a continuación  con algunos destrepes alcanzaremos el inicio de una  pequeña rosseguera en la que veremos algún hito, descendemos por ella y acabaremos en el cauce de uno pequeño y estrecho torrentillo que desemboca en el Torrent de Mortitx, junto al gorg del Bec d'Oca, donde habitan entre otros los fascinantes ferrerets, procuramos no molestarlos y continuamos remontando el torrente.

Lo que queda de la ruta no la voy a describir, pues ya está descrita en otras rutas en esta misma Web, pero en general se trata primero de superar el pas des Bec d'Oca (Wp.08) y del Gorg Llarc y de no equivocarse remontando el torrente y, al llegar al marcado "entreforc"  (Wp.09), donde se unen el torrent de ses Comes y el de Mortitx, hay que tomar el cauce que se dirige a la izquierda, hasta salir entre las dos torres rocosas que forman s'Estret (Wp.10), al salir de este, solo nos queda cruzar la gran llanura de carrizos en dirección SW, hasta desembocar en la pista por la que regresaremos al punto de inicio ahora final de la ruta de hoy.

Descripcion según Pep Torrens:

SA CRIVELLETA, PAS DE SA BASSA, TORRENT DE MORTITX.

INICI.-A la carretera Ma-10 de Pollença a Lluc, al km 10,900, davant l'entrada a la finca de Mortitx.

HORARI.-Unes 6 hores i 20 minuts        Uns 9 kms.

DIFICULTAT.-Desde Lavanor, terreny dur i cárstic, que no,  permet badar gens. Passos amb certa dificultat.

Depenent de l'hora d'arribada, la barrera está oberta, i en cas contrari, entrarem per portellet per a vianants. Seguirem pel camí de carro, passarem pel costat d'una pista de tennis, i més avall, per un aljub amb una siquia. Metres endavant, deixarem les vinyes a la dreta i la bodega a l'esquerra.(8minuts).

En 2 minuts, més avall, trobarem una cruïlla, i agafarem el camí de la dreta, amb un cartell “Refugi”. En 5 minuts, assolirem les barreres que donen entrada a la finca pública, que superarem per un botador de fusta, a la dreta. Just desprès deixarem una barraca a la dreta i travessarem el torrent de la Coma de na Morella.

El Camí de ses Basses, per on caminam, es troba formigonat i en pujada continuada, i supera uns quans revolts, fins arribar als 16 minuts a una cruïlla, on seguirem per la dreta. En

3 minuts més, ens situarem a la presa artificial del torrent de s'Hort.

A partir d'aquest punt, el camí torna a pujar amb intensitat, i passa en 11 minuts per un portell sense barrera, i en 3 minuts més trobarem una altra cruïlla, on agafarem el camí de la dreta, cap el refugi. Hi ha cartell. Duim recorreguts 2,800 kms.

En 2 minuts serem al refugi. Per continuar la nostra ruta, sortirem per darrera el refugi, per un portell a una paret de pedra seca, i seguirem cap a l'esquerra, vora la paret, amb algunes dificultats, degut a la esponerosa vegetació. En 7 minuts deixarem a la dreta, una gabia per voltors.

Degut a la dificultat del terreny que trepitjarem, no cal indicar temps, per les variacions  que pot haver-hi, depenent del grup.

Desprès de la gabia, el camimet desapareix, engullit pel càrritx, però el tirany, molt trepit-jat es bo de seguir, i aixi anirem baixant per un primer comellar, on més o menys, a la mitad,

travessarem el torrentó, (uns 12 minuts) seguint les fites, fins el coster de l'esquerra, que haurem de superar, caminant o botant per un mar de roques càrstiques. Dalt del coster, veurem un segon comellar, quasi identic al que hem superat, amb fites al centre del mateix, i que travessarem també, per tornar a pujar al coster, per un pas enmig de roques. Haurem de procurar no perdre de vista les fites, algunes males de veure.

Veurem una fita grossa, dalt el llom rocós, i a l'esquerra d'aquesta, hi trobarem Sa Crivelleta. (uns 26 minuts).  L'entrada tapada per una mata, que superarem per la dreta, i baixarem per un escalons, al seu interior, on semble que anaven a cercar aigua. El sótil s'ha esfondrat parcialment, formant un arc de gran bellessa.

Sortirem de la cova per l'esquerra, en baixada enmig del càrritx, que ho cobreix tot, i anirem cap a l'esquerra, passant pel costat d'un muradal rocós. Trobarem un torrentó, per on seguirem, amb passa fácil, però pendents de les fites, que ens desviaràn cap a l'esquerra, per superar un petit graó. Si seguisim per dins el torrentó, trobariem la bassa, al centre del mateix, coberta de pedres, i hauriem de tornar al punt on ens desviarem ara.

Ses fites ens duràn fins a l'inici d'una canal, al costat d'una roca amb un forat. Abans haurem de superar un coster aeri i exposat cap a la dreta, on caldrà no badar gens. Al final del coster acaba a un petit bot, superable amb l'ajuda d'un tronc de mata.

Baixarem fins la canal, cap a l'esquerra, que és un petit cingle “El Pas de sa Bassa”, que fa revolts cap a la dreta i travessa una petita rosseguera, que baixarem més facilment pel seu costat dret. Ens amollarem coster avall entre grans masses de matoll i pendent, cosa que dificulta la passa, fins un torrentó, que dòna al de Mortitx, a prop ja del Bec d'Oca, que veurem a la dreta.

Fins arribar al Bec d'Oca podrem seguir els senderons que hi ha a cada costat de torrent. Llavors, en arribar al Bec, el camí puja pel marge dret i volta cap a la esquerra, per damunt el gorg, i superarem el pas emprant mans i peus, i aprofitant els graons picats a la roca, que ens ajudaràn força a pssar aquest entrebanc.

Una vegada superat el pas, seguirem el jaç del torrent, on superarem una serie de gorgs, per la dreta i per l'esquerra. El terreny s'engorja i el coster s'accentúa a mesura que anam pujant`per dins el torrent, entre grans parets i roques. Deixarem a la dreta el torrent de s'Hort i passarem per una balma amb un marge de pedra seca.  El tirany per dins el torrent és molt bo de seguir, ja que está molt trepitjat i fitat. Passarem per un estret format per parets de pedra seca a cada costat de torrent.

Sortirem, ja molt amunt, dins un circ, on el caminet continua per la dreta en forta pujada, fins un llom, amb una paret de pedra  a la dreta, un nivell més amunt de la nostra posició.

Travessarem una clotada carritxera, i just abans d'arribar a un torrentó transversal, haurem d'anar cap a l'esquerra, per travessar-l'ho, i sortir de nou al Camí de ses Basses. Aquí

voltarem a l'esquerra, i pel les mateixes passes de l'anada, tornar al inici de la caminada.